Saturday, August 21, 2010

Pertukangan Bot Tradisional Pulau Duyong


Sejarah telah mebuktikan bahawa Terengganu sangat terkenal dengan masyarakat pelayar tradisi sejak dahulu lagi. Selain menjadi pusat perkembangan agama Islam, Terengganu juga merupakan antara tempat perdagangan yang penting. Oleh itu, bot atau kapal merupakan alat perhubungan terpenting yang menjadi nadi perkembangan perdagangan dan perhubungan suatu ketika dahulu.


Pertukangan Bot Tradisional Pulau Duyong



Pembuatan Bot dan Perahu tradisional ini terletak di Pulau Duyong, Kuala Terengganu. Pulau Duyong terdiri dari dua pulau iaitu Pulau Duyong Besar dan Pulau Duyong Kecil. Di Pulau Duyong Besar ini, terdapat dua 'bangsal' pembuatan bot yang sangat terkenal di seantero dunia iaitu bangsal milik Tuan Abdullah Bin Muda atau lebih dikenali sebagai Pak Lah dan juga bangsal milik Hassan Ali.


Pertukangan membuat kapal layar dan bot tradisional ini merupakan kemahiran tradisi yang diwarisi secara turun-temurun oleh penduduk Pulau Duyong.






Bot atau perahu dibina berbeza kerana fungsinya yang berbeza. Perahu yang kecil dibina untuk menyeberangi sungai kecil serta membawa barang-barang yang sedikit, manakala kapal yang besar dibina untuk belayar di lautan luas haruslah teguh untuk membelah lautan ganas dan angin ribut.



Jenis-Jenis Perahu Tradisional

Perahu Jalur
Perahu Setok
Perahu Kajangan
Perahu Haluan Katup
Perahu Sekoci
Perahu Kolek
Perahu Payang
Perahu Bedar
Perahu Belakang Potong
Perahu Pantat Itik
Perahu Pengail











2 comments:

BBNadia August 21, 2010 at 10:45 PM  

Salam.Ngam blog ni, tahniah. Jemput singgah blog saya,follow dan komen.TQ

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP