Thursday, June 2, 2011

Pameran Tamadun Islam, Batu Buruk

Alat pemotong tangan bagi kesalahan mencuri didatangkan dari Pattani, Thailand


Bertempat di Taman Awam Pantai Batu Buruk, pada 25 Mei - 13 Jun, telah diadakan satu pameran Tamadun Islam, dengan tema Evolusi keagungan Warisan dan Kesenian, Episod 1. Begitu banyak artifak-artifak didatangkan khas dari dunia Islam meliputi seluruh benua yang pernah disinari cahaya Islam. Pameran ini mengenengahkan keagungan Islam dari semua aspek. Apa yang jelas banyak tinggalan dari ramai tokoh Islam masih dapat dilihat oleh kita di Pameran Tamadun Islam ini. Tiket masuk yang diwar-warkan di banner dan bunting adalah RM 10 ringgit untuk dewasa, tetapi telah diturunkan kepada RM7 sahaja.


Alat untuk membuat minyak wangi.


Senjata tombak yang diukir dengan seni yang indah dan halus. Terdapat banyak lagi tombak yang mempunyai bentuk dan ukiran dipamerkan di Pameran ini.

Alat Pembedahan yang pernah digunakan oleh Ibnu Sina.


Kereta Kuda Kiai Pangeran Agung (1898) yang berasal dari kerajaan Solo. Dalam kerajaan Melayu Nusantara, terdapat beratus-ratus kereta kuda yang digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan, Istana dan pembesar Agama.

Baju perang dari Kerajaan Uthmaniah dari kurun ke 17. Begitu halus dan cantik buatannya, Saiznya yang besar membuatkan kita terfikir tentang saiz badan askar yang pernah menggunakannya. Baju perang tentera kerajaan Uthmaniah ini adalah paling besar berbanding baju perang dari kerajaan Moro dan baju perang lain yang dipamerkan di sini.










1 comments:

RedVixen June 6, 2011 at 10:29 AM  

wah xtau pulak ada tempat ni. tengs bagitau k :D

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP