Thursday, June 23, 2011

Mencari Cucur Atap di Habitat Asal


Kali pertama mengunjungi rumah rakan di Setiu, Terengganu, saya begitu tertarik dengan deretan pasu yang tersusun rapi di laman rumahnya. Pokok-pokoknya rendah dan hanya mengeluarkan bunga putih yang sangat kecil, sebesar seekor semut sahaja saiz bunganya. Tetapi bunga putih itu sangat banyak dan cantik keluar di celah-celah daunnya. Batang pokok rendah itu kelihatan seperti pokok kayu besar yang sudah lebih seratus tahun usianya. Daunnya tirus dan terjuntai meliang-liuk ditiup angin, menambahkan lagi kecantikan pokok ini. Bila ditanya kepada rakan saya itu, apakah nama pokok yang sangat cantik ini, jawabnya ialah cucur atap, ada juga yang memanggilnya celoreng atap. Nama saintifiknya adalah Beackea Frutescens.

Bila diramas daunnya dan dihidu, ternyata aromanya sangat menyegarkan. Daun cucur atap ini boleh dibuat teh dan amat mujarab untuk untuk pelbagai penyakit sepeti demam kuning, demam campak, sakit kepala, melancarkan kitaran haid dan pelbagai lagi. Bukan sahaja berfaedah untuk kesihatan malah pokok cucur atap ini sangat bernilai tinggi apabila diubah menjadi bonsai.


Mencari Bonsai Cucur Atap


Di Terengganu ini, pokok cucur atap sangat banyak hidup subur terutamanya di kawasan tanah pamah beris yang lokasinya agak dekat dengan pantai. Cuaca, suhu dan keadaan tanah di sini menjadi medium yang paling sesuai untuk pokok Cucur Atap hidup subur meliar di kawasan yang tidak diusahakan. Di Kampung Lembah Bidong, Kampung Bari dan kampung sekitar Setiu ini banyak 'hutan' Cucur atap yang pastinya menjanjikan pokok-pokok terbaik kepada peminatnya untuk dibonsaikan.


Pokok ini boleh mencapai tinggi sehingga 6 meter. Pokok cucur atap yang hendak dibonsaikan perlu dicari dengan teliti untuk menentukan kecantikannya apabila diletakkan dalam pasu. Ianya sangat mudah untuk mati apabila ditempatkan di dalam pasu. Penjagaanya amat sukar dan perlu sentiasa disiram.


Memilih pokok cucur atap yang mempunyai bentuk yang menarik.


Pokok cucur atap yang sudah tua mempunyai bentuk banir yang sangat cantik untuk dibonsaikan. Selain itu, ia mempunyai jin (batang/cabang yang mati dan nampak tua) yang terhasil secara semula jadi akibat proses semulajadi seperti dipanah petir atau patah akibat ditiup angin. Namun Cucur Atap yang tua ini sukar hidup berbanding dengan Cucur Atap yang muda.


Batang Pokok Cucur Atap yang sudah dipasukan.
Sangat unik dan mempunyai nilai tersendiri.







Untuk Maklumat lebih Lanjut
mengenai Bonsai lawati Bonsai Kita

1 comments:

Angsabara October 4, 2020 at 12:34 AM  

Salam...kg Hari tu area mana ya..blh share lokasi

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP