Monday, June 13, 2011

Kejohanan Motorcross 2011


Kata orang, minat manusia ini adalah bermusim-musim. Satu masa dahulu pada tahun 90-an minat terhadap Ayam Serama menjadi fenomena. Hampir setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah reban kecil untuk menempatkan ayam katik itu. Seterusnya musim kuda, minat terhadap kuda ini tidaklah begitu berleluasa kerana mungkin kosnya sangat mahal dan agak mustahil untuk dipelihara kerana harganya itu. Kini, di tahun 2011 ini minat terhadap basikal menjadi sesuatu yang tidak terbendung lagi. Hampir setiap hari kita akan dapat melihat basikal-basikal yang berwarna-warni berkumpulan berkayuh di atas jalan raya, tidak kira tua dan muda, semuanya berkayuh. Tidak tahulah sama ada untuk menyihatkan badan atau saja-saja mengikut trend semasa. Satu lagi minat yang timbul di tahun-tahun kebelakangan ini adalah motorcross dan cubcross.



Pada 11 jun 2011 baru-baru ini telah diadakan Kejohanan Motorcross anjuran Majlis Belia dan Persatuan Motorcross Besut bertempat di Bukit Keluang, Besut, Terengganu. Kejohanan ini juga adalah antara acara-acara yang dijalankan sempena Festival Pantai Bukit Keluang. Begitu banyak penyertaan dari peminat-peminat motorcross yang mahu mempamerkan kehebatan jentera mereka di litar yang mencabar ini. Ramai juga penonton yang datang bersorak memberikan sokongan kepada pelumba-pelumba yang diminati mereka. Penganjuran sukan bermotor ini menyemarakkan lagi minat di kalangan muda-mudi yang sentiasa inginkan cabaran.


Motor-motor kapcai yang tersadai lama diselongkar dan diubahsuai menjadi cubcross. 'Cover set', enjin dan tayarnya ditukar untuk menjadikannya lebih berkuasa.


















0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP