Wednesday, September 7, 2011

Dialek Terengganu

Bahasa terdiri daripada sekumpulan dialek yang bersalingfahaman antara satu sama lain. Dialek-dialek yang tergolong dalam satu bahasa lazimnya mempunyai banyak ciri persamaan dan juga terdapat perbezaan . Perbezaan dialek ini dipengaruhi oleh faktor ruang dan juga geografi.



Pertuturan biasa di Daerah Marang.


Bagi mereka yang bukan penutur dialek Terengganu, perkataan yang mungkin paling kerap didengar dan disebut mengenai dialek Terengganu ini ialah 'makang ikang'. Entah sebab apa dua perkataan ini sering timbul dan sentiasa disebut-sebut untuk mengaitkannya dengan dialek Terengganu. Mungkin kerana Negeri Terengganu ini kaya dengan makanan laut itu. Sebenarnya terdapat banyak lagi perkataan-perkataan loghat Terengganu yang jika disebut mungkin langsung tidak difahami. Satu lagi perkara yang sangat sinonim dengan loghat Terengganu ialah penambahan huruf 'G' di belakang perkataan. Selain itu, dialek ini sangat kaya dengan penambahan kata penguat di belakang perkataan. Sebagai contoh, 'busuk kohong', 'kohong' itu membawa maksud sangat busuk. Loghat Terengganu juga sering meringkaskan perkataan seperti perkataan 'masjid' menjadi 'sejid'.

Terdapat tiga dialek yang berbeza di Terengganu ini, iaitu dialek di Daerah Kuala Terengganu Dungun, Kemaman dan Marang, dialek di Daerah Kuala Berang dan Dialek di Daerah Besut. Di Kuala Terengganu, Dungun, Kemaman dan Marang, dialek Terengganu pekat digunakan. Dialek ini juga digunakan oleh penduduk di sempadan Pahang. Berbeza di Daerah Besut dan sebahagian Setiu, mereka menggunakan dialek Kelantan dalam kehidupan seharian. Loghat Kuala Berang merupakan loghat yang paling unik di Negeri Terengganu, ia sangat berbeza dengan loghat Terengganu dan loghat di Besut. Seperti perkataan 'balik', loghat Kuala Berang menyebutnya sebagai 'balaik', manakala perkataan 'barangkali' disebut sebagai 'bakalai'. Banyak lagi perkataan-perkataan loghat Kuala Berang yang sangat berbeza dari loghat Terengganu.








Untuk mengetahui perkataan-perkataan loghat Terengganu,
Klik di sini.

6 comments:

jeragang September 7, 2011 at 6:58 PM  

molek gok mung wat kursus sining awang wey... buleh gok pembaca blog Pok jeragang mari tupang belajo kalu dok pahang....

syazwan safwan September 7, 2011 at 7:12 PM  

hahaha..
ni dok cukup lagi ni..wase macam banyak lagi je kene tamboh..
kita sendiri pon kene kursus ngan pok jeragang..hehe

jeragang September 15, 2011 at 1:47 AM  

sesama lah kita wang wey.....pok pung royak jugok sikit2 cara dok langsung... sikit dok aper asal ikhlas

daeng,  January 8, 2012 at 11:55 AM  

lawati kamus dialek terengganu

http://kamusdialek.com/takrifdialek.php?nig=terengganu

Anonymous,  May 21, 2012 at 2:01 AM  

Bahasa unik, sungguh klasik, negeri cantik, budaya menarik. .tahniah. . .itulah terengganu darul iman, sebuah negeri aman dan makmur.

radzi_uitmjohor May 21, 2012 at 2:10 AM  

Huhu. . .terengganu dihatiku

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP