Tuesday, February 22, 2011

Menenangkan fikiran di Lata Ulu Kekabu



Memang agak memenatkan, apabila anak murid di tahun satu atau tahun dua sering mengadu tentang kelakuan sesama mereka di dalam kelas. Memang agak memenatkan, saban hari melatih atlet sekolah untuk mewakili sekolah di pertandingan olahraga peringkat daerah tidak lama lagi. Tapi itulah yang perlu ditempuhi untuk erti seorang guru.

Saya menjalani praktikal untuk mengajar di Sekolah Kebangsaan Kampung Oh, Besut. Kampung ini sangat berhampiran dengan Lata Belatan, Lata Tembakah, La Hot Spring dan juga tempat makan yang paling popular di kawasan ini iaitu Satay Lanang Jabi. Ternyata di Besut dan Setiu ini sangat banyak kawasan air terjun dan sungai yang sangat cantik dan tidak tercemar.



Apabila waktu terluang, saya gemar ke tempat-tempat ini untuk menenangkan fikiran dan berekreasi bersama rakan-rakan. Tempat paling digemari oleh kami ialah di Lata Ulu Kekabu, Pancur Merah, Setiu. Selain bermandi-manda kami juga memancing di celah-celah batu besar. Seorang rakan saya pula amat gemar mengumpul batu-batu yang berbentuk unik.





Sedang ralit kami memancing di celah-celah batuan besar, timbul kura-kura yang kami sangkakan batu pada mulanya. Seperti tidak menghiraukan mata pancing kami, kura-kura tersebut tetap melahap umpan roti. Kami mengambil keputusan menyimpan joran dan memberi makan kura-kura itu.

Tidak dapat dipastikan jenis ikan ini sama ada anak sebarau, tengas atau kelah. Tapi ikan-ikan bersaiz sebesar tapak tangan ini begitu banyak bermain di celah-celah batu dan kami berjaya memancing ikan ini lebih dari sepuluh ekor.



Air sungai yang sangat jernih dan dingin





























3 comments:

ada mokhtar February 22, 2011 at 6:54 PM  

masa study kat besut dulu, memang selalu sangat la kitaorang pergi segala waterfall yang ada tu.. memang best! =)

Kamsiah February 25, 2011 at 2:23 PM  

salam
sejak kes air kencing tikus dulu....dah tak berani ke tempat2 mcm tu...takut hehe..walaupun bkn semua air terjun dijangkiti wabak tu

syazwan safwan April 16, 2011 at 7:19 PM  

Baruku tahu...nama ikan tu ikan daun sebenonya...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP