Sunday, November 7, 2010

Analisis Pageviews Sepanjang Pertandingan Blog Pelancongan Terengganu


Pertandingan Blog Pelancongan Negeri Terengganu bermula April 2010 lalu. Ia merupakan pertandingan blog yang julung kali diadakan di Negeri Terengganu. Pertandingan blog Pelancongan ini adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia dan mendapat sambutan yang menggalakkan dari pelbagai lapisan umur.

Sejak Mei lalu, sebanyak 22,428 pageview pelawat dari Malaysia telah melayari laman blog Alami Terengganuku. 241 pageview dari US, 210 dari Indonesia, 113 dari South Korea, 112 dari Egypt, 91 dari UK, 66 dari Singapura, 63 Canada, 32 dari Jordan dan 25 pageview dari Jepun. Mungkin terdapat beberapa kata kunci (keyword) tentang Terenganu yang terdapat di blog ini yang menarik lawatan dari negara-negara asing tersebut.




Pageview dari Browser Firefox merupakan paling banyak mengatasi Google Chrome dan Internet Explorer.



Pageview dari pengguna Windows merupakan yang tertinggi dalam graf, iaitu 97%, terdapat pelawat yang menggunakan telefon mereka untuk mendapatkan maklumat mengenai Terengganu. Ini menunjukkan perkembangan yang pesat peranti mudah alih yang memudahkan seseorang mencari maklumat di mana sahaja mereka berada.


Google menjadi penyumbang terbesar lawatan ke laman blog ini, sebanyak 4,240 unique visitor tiba di blog ini menggunakan kata kunci tertentu mengenai Negeri Terengganu. Selebihnya adalah dari blogtrgtourism, Facebook, conduit dan google images.






2 comments:

Nisa' November 13, 2010 at 11:55 PM  

Menariknya (: I wish I had that kind of unique visitor numbers...

Keep up the good work and don't stop promoting Terengganu. One of my favourite states!

Miss Yaty November 27, 2010 at 1:36 PM  

wah! hebatnya..terengganu memang best!

hebatlah mu wan..aku bangga ada kawan macam mu ni..heheh :)

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP