Saturday, August 27, 2011

Masjid Al-Jamhuriah, Kuala Besut

Masjid Al-Jamhuriah Kuala Besut


Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan ke enam saya berkelana mencari ilmu di Bumi Besut, bumi bertuah, bumi Ulul-Albab ini, dan tahun ini merupakan tahun terakhir saya di sini, entah di bumi mana pula berpijak untuk Ramadhan tahun depan. Ramadhan di sini sangat ceria dengan jemaah yang ramai dan semestinya moreh yang disediakan sangat dinantikan kanak-kanak. Apa yang paling menarik di sini ialah selepas sahaja solat terawih, setiap gerai-gerai kedai makan di sekitar Besut ini bertukar menjadi gerai colek buah, kerang bakar, dan makanan lain, sama meriahnya gerai-gerai colek buah ini seperti di negeri Kelantan.

Terfikir juga di benak fikiran mengapa tiada masjid besar di Pekan Kuala Besut ini, sedangkan penduduk di sini sangat padat sehinggakan di kawasan ini terdapat empat buah sekolah rendah yang letaknya sangat berhampiran iaitu Sekolah Kebangsaan Kuala Besut 1, Sekolah Kebangsaan Kuala Besut 2, Sek. Keb. Nail dan Sek. Keb Alor Peroi. Rupanya sangat banyak surau dan masjid kecil dibina sangat berdekatan. Berdekatan Masjid Al-Jamhuriah Kuala Besut ini terdapat sebuah surau lagi bersebelahan kedai-kedai yang menjadi tumpuan pelancong asing. Di depan Masjid Al-Jamhuriah ini terdapat sebuah lagi surau kayu, tetapi Masjid Al-Jamhuriah ini yang paling menjadi tumpuan.

Masjid Al-Jamhuriah ini menjadi lambang dan identiti Pekan Kuala Besut kerana keistimewaan dan bentuk masjid ini. Ia menjadi mercu tanda Kuala Besut, sebuah pekan yang amat terkenal sebagai pekan pelancongan kerana menjadi pintu masuk utama ke Pulau Perhentian. Masjid ini mempunyai sejarah tersendiri kerana telah dibina sejak tahun 1345 Hijrah bersamaan 1926 Masehi. Bersebelahan Masjid ini juga terletak tanah perkuburan Islam lama.


Kemasan Kayu terukir 99 nama Allah di Mihrab Masjid Al-Jamhuriah



Rekabentuk mimbar yang sangat menarik


Motif ukiran flora yang menghiasi setiap tiang di ruang solat utama.
Tarik dibina masjid ini terukir di situ.


Dewan solat Utama















gambar dari Shafiq

0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP