Sunday, July 17, 2011

Ustaz Azhar Idrus


Apabila ditaip sahaja perkataan Ustaz di Google, keluar keyword Ustaz Azhar, Ustaz Kazim, Ustaz Zaharuddin, dan Ustaz Zahazan yang di'rekemenkan' oleh Google. Nama-nama Ustaz ini merupakan Ustaz yang paling aktif dalam dunia Internet tidak kira melalui Youtube atau laman Blog masing-masing.


Bagi sesiapa yang belum mengenali Ustaz Azhar, mungkin ada di antara mereka yang menyamakan beliau dengan Osama atau Tok Janggut kerana penampilan tokoh ini sama seperti Osama dan Tok Janggut. Imejnya yang berjanggut panjang dan berkopiah putih menyampaikan ceramah agama dengan bersungguh-sungguh dan diselang-selikan dengan lawak jenaka, sangat dikenali di internet khususnya di Youtube. Apa yang uniknya, ustaz ini menyampaikan ceramah dalam loghat Terengganu, kadang-kalanya loghatnya pekat hanya difahami penutur dialek bahasa Melayu Terengganu.

Kuliahnya sering dihadiri ramai orang dan sebahagian besarnya adalah golongan muda. Mungkin kerana hobi fotografi beliau sama dengan kegilaan ramai anak muda sekarang. Mungkin juga kerana ustaz ini merupakan ustaz yang paling maju dalam IT. Terdapat beberapa laman web dan juga Forum yang dikendalikan seperti UstazAzhar.net, Siput Online, Digital Mukmin Photography, dan juga Forum Digital Mukmin.



Dalam biodatanya menyebutkan, beliau pernah bersekolah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6 dan pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985, namun menurut beliau tiada seorang pun anak didik muziknya menjadi pemuzik, ujarnya secara berseloroh. Beliau mulai belajar agama di pondok secara talaqqi sekitar tahun 1990 ketika usia beliau sudahpun menjangkau 25 tahun.






Antara Kitab-Kitab Agama yang dikupas dalam
kuliah-kuliah saban malam di Masjid dan surau sekitar Terengganu
  • Kitab Muhimmah
  • Kitab Tahzib Atrafil Hadith
  • Perisai Bagi sekelian Umat
  • Nasihat Agama dan Wasiat Iman
  • Perukunan
  • Bahrul Maazi
  • Hidayatuss Salikin
  • Kitab Fatwa Mufti Johor
  • Kitab Munyatul Musolli
  • Majmuk Salasa
  • Penawar Bagi Hati
  • Hadith 40
  • Sulam Mubtadi
  • Hadith 40 Akhir Zaman
  • Hidayatuss Sibyan
  • Wishah Afrah
  • Anak Kunci Syurga
  • Jihazul Madihah









Read more...

Thursday, July 14, 2011

Jelajah Piala FA dan Piala Sukma

Perarakan Pemain Bola Sepak dan Atlet Sukma Negeri Terengganu bersama Piala FA dan Piala Sukma 2011


Kejayaan Terengganu menjuarai Piala FA dan Sukma 2011 lalu membawa erti yang sangat besar buat seluruh warga negeri Terengganu. Kejayaan ini menaikkan nama Terengganu sebagai 'gergasi sukan' yang paling digeruni di Malaysia ini. Membalas sokongan padu dari rakyat Terengganu, satu siri jelajah Pemain Bola Sepak Terengganu bersama Piala FA telah diadakan dan beberapa daerah sudah dilawati. Sambutan dari orang ramai yang ingin melihat sendiri piala kebanggaan Terengganu sangat memberangsangkan. Bermula di Kuala Terengganu, jelajah Piala FA melewati daerah Setiu, Besut, Hulu Terengganu dan Dungun dari 11 hingga 14 Julai 2011.

Piala Sukma dan Piala FA


Perlawanan persahabatan antara pasukan Negeri dan penduduk setempat di Daerah Besut.


Bersama wira Terengganu, Nordin Alias.

Marzuki Yusoff, kapten pasukan Terengganu












gambar oleh : awokbola

Read more...

Sunday, July 10, 2011

Tomoi (Muay Thai) di Besut


Istilah 'gedebe' sering dikaitkan dengan masyarakat Negeri Kelantan. Sebenarnya istilah ini juga dikongsikan penduduk daerah Besut yang bersempadan dengan negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Persamaan kolokial antara dua tanah yang berbeza ini membawa kepada banyak persamaan budaya dan cara hidup yang sebenarnya sangat unik dan tiada dalam daerah lain di Negeri Terengganu. Kedudukan daerah Besut ini yang berhampiran dengan Kelantan dan Thailand membawa sedikit sebanyak pengaruh dalam kehidupan masyarakat di sini.

Sukan Tomoi(Muay Thai) sebagai contoh, menjadi satu kesukaan dalam masyarakat di sini. Seperti Dikir Barat juga, perlawanan tomoi sering diadakan di pelbagai tempat yang menjadi tumpuan orang ramai. Kebiasaannya, perlawanan ini diuruskan oleh persatuan yang menghimpunkan peninju-peninju tomoi dari Kelantan dan juga Besut. Kawasan yang akan diadakan pertandingan dipagar dengan atap zink yang tinggi. Bayaran RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. Nyatanya, bayaran ini sangat berbaloi untuk menyaksikan beberapa pasang peninju tomoi beradu tenaga di pentas maruah ini. Lebih mengujakan, terdapat juga peninju tomoi dari kalangan wanita yang tidak kurang hebatnya.


Kelunakan bunyi serunai dan gendang menemani perlawanan jaguh-jaguh tomoi tempatan. Semakin kuat tumbukan dan tendangan, semakin kuat jeritan dari penonton-penonton. Tubuh jaguh-jaguh tomoi yang bertarung ini keras bak besi, terutamanya di bahagian tulang kering yang sering berlaga. Sesekali kaki singgah di muka menambahkan lagi teriakan penonton dan sesekali siku singgah di muka membuatkan lawannya rebah.
















Read more...
Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP