Wednesday, July 28, 2010

Sungai Kampung Ulu Kekabu (Lata Kekabu), Pancur Merah, Setiu, Terengganu.




Negeri Terengganu sangat kaya dengan sungai-sungai dara yang belum diterokai dan belum dikomersialkan. Mungkin hanya masyarakat di sekitar kampung mengenali sungai-sungai yang terdapat di kampung masing-masing. Sungai-sungai ini berpuncakan dari banjaran gunung yang menjadi tulang belakang Malaysia. Sungai Kampung Kekabu, Pancur Merah ini mungkin langsung tidak dikenali, tetapi kawasan ini sangat cantik dan menarik.


Kadang-kala apabila sesuatu tempat itu dikomersialkan, ia membawa kesan buruk jika tidak dipantau dengan baik oleh pihak berwajib.

Sungai Pancur Merah ini terletak di Hutan Simpanan Kekal Gunung Tebu, Setiu.



Air sungai yang sangat jernih dan dingin.


Keindahan Alam ciptaan Illahi yang terbentang luas di Negeri Terengganu ini perlu disyukuri dan dinikmati dengan sebaik-baiknya. Kita sebagai khalifah di bumi ini harus mentadbir dan menjaga alam ini supaya dapat dinikmati oleh generasi yang akan datang. Di samping mencintai alam ini, janganlah kita lupa kepada Penciptanya.

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas Arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam". Surah Al A'raf, ayat 54.




Bagaimana ke Lata Kekabu, Pancur Merah, Setiu, Terengganu.

Klik imej untuk besarkan

Dari Kota Bharu, anda boleh menggunakan jalan utama ke Kuala Terengganu (jalan dalam), anda boleh menjadikan papan tanda ke Peladang Setiu Agro Resort, kerana Lata Kekabu ini terletak berhampiran dengan resort ini.





3 comments:

nabilah_2908 July 28, 2010 at 3:26 PM  

cantiknya tempt ni.... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
DEAR FOLLOWERS

Unknown August 10, 2020 at 2:44 PM  

Best nya air terjun huhuhu

Pemancing Kelah April 22, 2022 at 6:04 PM  

Laki bini sesat hari ini 22/4/2022. Ada masuk akhbar

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP