Wednesday, May 19, 2010

Perkampungan Nelayan Marang : Jeti Ke Pulau Kapas


Perkampungan Nelayan Marang dapat dilihat dari atas jambatan Marang apabila anda melaluinya. Ia terletak kira-kira 24 km dari Bandar Kuala Terengganu. Di sinilah bot-bot nelayan ditempatkan setelah mereka pulang dari laut. Pemandangan di sini sangat permai. Bagi sesiapa yang meminati seni fotografi, Kuala Marang ini merupakan salah satu tempat yang tidak boleh dilepaskan untuk mendapatkan 'shot-shot' terbaik.



Filem Debu-Debu Kasih yang dilakonkan oleh Sham Visa, Aida Aris dan Raja Azura dijalankan penggambarannya di perkampungan nelayan ini dan filem ini disiarkan pada tahun 1995. Filem romantik muzikal ini memaparkan semangat tinggi seorang anak laut Terengganu yang ingin menceburi bidang seni tetapi dihalang oleh orang tuanya.



Petikan Filem Debu-Debu Kasih



download filem Debu-Debu Kasih di sini


Jeti ke Pulau Kapas


Terdapat 11 Resort dan Chalet berada di Pulau Kapas. Antaranya ialah Kapas Turtle Valley, The Light House, Kapas Coral Beach dan lain-lain. Harga bilik adalah dari RM 25 - RM 860 mengikut kelas dan keselesaan. Bagi mereka yang mahu berkhemah dan membawa khemah sendiri, tapak khemah disediakan dengan bayaran RM 10 setiap orang. Bagi mereka yang tiada khemah pula, hanya RM 16 untuk sewa khemah dan tapak setiap seorang. Bot di sini adalah seawal jam 9.oo pagi dan bot terakhir adalah jam 5 petang (dari jeti dan pulau).



Bagi mereka yang mahu ke Pulau Kapas secara berkumpulan, tambang bot ialah RM 18 setiap orang dan kumpulan tersebut sekurang-kurangnya 40 orang. Kadar tambang pergi balik bagi setiap orang ialah RM 40 dan separuh harga bagi kanak-kanak yang berumur antara 4-12 tahun.




Maklumat lanjut :
http://www.marangguesthouse.com/

For Room Reservation pls call : 012-9865659, 019-9618757 or 019-9973936

0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP