Tuesday, May 18, 2010

Desa Ukiran Kayu Istana Tengku Long




Desa Ukiran Kayu Istana Tengku Long terletak di Perkampungan Kampung Raja Lama di Besut, Terengganu. Ia terletak bersebelahan dengan Istana Tengku Long yang dibina oleh Tengku Chik pada tahun 1875.

Desa Ukiran Kayu ini dibina sebagai penghargaan kepada pengukir-pengukir tersohor yang lahir dari daerah Besut seperti Che Long Bin Yusof, Tengku Ibrahim Bin Tengku Wok, Hj Wan Su dan ramai lagi.




Rumah Limas Bungkus

Rumah jenis ini dikatakan bersal dari Belanda dan British. Mula diperkenalkan di kepulauan Riau sekitar abad ke 17 hingga ke 19. Pada abad ke 19, ia mula dibina di Terengganu.




Rumah Bujang Berserambi Selasar





Pelbagai hasil kraftangan ukiran dipamerkan di sini. Desa Ukiran Kayu juga menawarkan kursus ukiran untuk melahirkan ramai lagi pelapis yang akan mewarisi seni yang tidak ternilai dari nenek moyang kita ini.



Bagaimana mahu ke Kampung Raja, Besut.

Klik Imej untuk besarkan

Kampung Raja Terletak kira-kira 99km dari Kuala Terengganu, mengambil masa kira-kira 1 jam 40 minit. Perkhidmatan Bas (Kuala Terengganu-Kuala Besut) (Kuala Terengganu-Jerteh) juga disediakan di Perhentian Bas Kuala Terengganu.

Alamat: PA1043, Pusat Kraf Jalan Tengku Long Kg. Raja 22200 Besut Terengganu
No. Tel: 09-6954823 / 3823
No. Faks: 09-6958823


0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP