Wednesday, August 10, 2011

Main Puteri dan Ulik Mayang

Memang tidak ramai yang tahu mengenai Main Puteri atau Ulik Mayang. Lebih-lebih lagi mereka yang tinggal di bandar berbanding mereka yang tinggal di Kampung.Bagi golongan masyarakat yang lebih berumur mungkin mereka pernah mendengar tentang Main Puteri(Main Peteri) dan Ulik Mayang ini. Ia merupakan satu kaedah perubatan Tradisional orang Melayu untuk tujuan perubatan.Tradisi ini telah muncul sejak dahulu terutamanya di Terengganu dan Kelantan. Kaedah Perubatan tradisional ini mempunyai unsur syirik dan tahyul kerana terdapat bacaan jampi mantera oleh Tok Puteri, orang yang bertanggungjawab mengepalai Main Puteri.




Kebiasaannya di kampung-kampung, berita tentang main puteri tidak begitu tersebar, hanya dari mulut ke mulut. Suasana di tapak main puteri meriah dengan kehadiran ramai orang yang teruja untuk menyaksikan sesuatu yang jarang berlaku ini. Di atas khemah main puteri digantung sesuatu barang yang mungkin berkait dengan ritual ini. Di suatu sudut juga, terlihat seorang pesakit terbaring dan lesu. Kedut wajahnya seperti sudah lama terlantar sakit. Seorang lelaki berdiri dan mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu yang tidak begitu difahami diiringi dengan tiupan seruling dan paluan gendang, rebana dan Gong.

Tok Puteri mula menari mengikut rentak. Setiap gerak geri tarian ini nampak tidak teratur namun mempunyai kaitan dengan rentak muzik yang dimainkan. Tarian ini seperti memanggil roh untuk meresap ke dalam badan pesakit. Namun tidak ada respon dari pesakit, Tok Peteri berhenti menari dan muzik pun berhenti seketika. Kali kedua Tok Peteri menari lebih rancak, lenggoknya berbeza dari yang tadi. Terasa meremang bulu roma melihat tarian kedua ini. Kali ini pesakit menunjukkan reaksinya. Agak pelik kerana orang tua yang uzur berbaring tadi mula melenggok-lenggokkan badan mengikut alunan rentak muzik. Ke Kiri dan kanan. Selepas itu, pesakit itu tunduk memilih makanan yang disediakan di situ, dipilihnya ayam panggang bukan pulut kuning.Setelah ritual berakhir keluarga pesakit membawa pesakit pulang. Keadaannya lebih baik daripada sebelumnya.









video dari Nurabadie

1 comments:

Erine Zhool October 1, 2012 at 6:56 PM  

salam, saya erin.
saya ada nak produce kan satu dokumentari mengenai ritual seperti ulik mayang, main puteri dan sebagainya.
jadi bagaimana boleh saya hubungi encik bagi mendapatkan maklumat mengenai research kami?

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP