Saturday, August 6, 2011

Imam Arab : Ramadhan 2011



“Sesungguhnya di syurga terdapat pintu yang dinamakan al-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu pada hari Kiamat. Tidak ada seseorang pun yang akan masuk melalui pintu ini kecuali mereka .Dikatakan: Mana orang-orang yang berpuasa? Lalu mereka semua berdiri. Tidak ada seorang pun yang masuk melalui pintu ini selain mereka. Apabila mereka semua telah masuk, pintu ini akan ditutup dan tidak ada seorang pun yang akan masuk melaluinya”

(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari )




Ramadhan menjelma lagi, dan kita dipanjangkan umur setahun lagi untuk menikmati Ramadhan ini. Ia adalah bulan Ramadan yang mulia, bulan berpuasa dan bertilawah al-Quran, bulan tahajud dan qiamullail, bulan kesabaran dan ketakwaan, bulan keampunan dan kebebasan daripada api neraka. Padanya terdapat suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan, bulan diikatnya syaitan, ditutup pintu-pintu neraka dan dibuka pintu-pintu syurga. Bulan gandaan pahala dan berkat untuk segala ketaatan dan kebaikan yang dilakukan.

Jalan raya menjadi sibuk, bazar-bazar dipenuhi manusia, dijual bermacam jenis juadah berbuka puasa, surau-surau dan masjid-masjid diterangi cahaya, jemaah berterawih, berlumba-lumba melipatgandakan amalan untuk mendapat keredhaan dari Allah s.w.t. Begitulah istimewanya Ramadhan.

Sheikh Abdel Rahman Mahmoud El Dabouly (imam dari Mesir di Masjid Kristal) menyampaikan tazkirah dan diterjemahkan.


Sebahagian jemaah di Masjid Kristal.

Imam-Imam dari pondok agama dijemput mengetuai terawih, bukan dari pondok sahaja, malah dari luar negara turut dijemput untuk memeriahkan lagi terawih di masjid-masjid. Seperti kebiasaan di bulan Ramadhan, kerajaan Negeri Terengganu menjemput imam dari Timur Tengah untuk mengetuai solat terawih di masjid-masjid utama di Negeri Terengganu. Tahun ini, kerajaan negeri menjemput 32 imam dari Arab Saudi bagi menjadi imam solat tarawih. Taranum ayat Al-Quran oleh imam-imam ini dalam solat begitu merdu, fasih, dan lancar. Tidak terasa lamanya solat terawih yang dilakukan.









2 comments:

jeragang August 7, 2011 at 8:30 AM  

Ramai ada hafiz anok teganu kita... sora come belaka gak.. dok ker boleh ditampilkan silih berganti

syazwan safwan August 7, 2011 at 11:57 AM  

sungguh tu jeragang..sedap2 belaka2..
hok pondok ada, hok maahad tahfiz ada, hok sekoloh imtiaz ada..
boleh pilih nak gi mana..

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP