Sunday, June 26, 2011

Hari Terbuka Pangkalan Udara Gong Kedak TUDM


Sempena Hari Ulangtahun TUDM ke 53, hari terbuka Pangkalan Udara Gong Kedak telah diadakan pada 24-25 Jun lalu. Pelbagai aktiviti-akitivi yang menarik telah dijalankan seperti pertunjukan payung terjun, pertunjukan udara dari TUDM, kawad senyap TUDM, Tempur tanpa senjata, Muay Thai, Paramotor, Pameran dan pelbagai lagi. Karnival ini dimeriahkan lagi dengan kehadiran ramai pengunjung yang sanggup datang dari jauh untuk menyaksikan sendiri jet-jet pejuang secara dekat yang sebelum ini hanya dilihat di kaca televisyen. Pelbagai pesawat dipamerkan dan yang paling mencuri tumpuan ialah Sukhoi.


Pertunjukan Payung Terjun


Komando


Pakaian untuk jet pejuang


Sukhoi Malaysia.














Read more...

Thursday, June 23, 2011

Mencari Cucur Atap di Habitat Asal


Kali pertama mengunjungi rumah rakan di Setiu, Terengganu, saya begitu tertarik dengan deretan pasu yang tersusun rapi di laman rumahnya. Pokok-pokoknya rendah dan hanya mengeluarkan bunga putih yang sangat kecil, sebesar seekor semut sahaja saiz bunganya. Tetapi bunga putih itu sangat banyak dan cantik keluar di celah-celah daunnya. Batang pokok rendah itu kelihatan seperti pokok kayu besar yang sudah lebih seratus tahun usianya. Daunnya tirus dan terjuntai meliang-liuk ditiup angin, menambahkan lagi kecantikan pokok ini. Bila ditanya kepada rakan saya itu, apakah nama pokok yang sangat cantik ini, jawabnya ialah cucur atap, ada juga yang memanggilnya celoreng atap. Nama saintifiknya adalah Beackea Frutescens.

Bila diramas daunnya dan dihidu, ternyata aromanya sangat menyegarkan. Daun cucur atap ini boleh dibuat teh dan amat mujarab untuk untuk pelbagai penyakit sepeti demam kuning, demam campak, sakit kepala, melancarkan kitaran haid dan pelbagai lagi. Bukan sahaja berfaedah untuk kesihatan malah pokok cucur atap ini sangat bernilai tinggi apabila diubah menjadi bonsai.


Mencari Bonsai Cucur Atap


Di Terengganu ini, pokok cucur atap sangat banyak hidup subur terutamanya di kawasan tanah pamah beris yang lokasinya agak dekat dengan pantai. Cuaca, suhu dan keadaan tanah di sini menjadi medium yang paling sesuai untuk pokok Cucur Atap hidup subur meliar di kawasan yang tidak diusahakan. Di Kampung Lembah Bidong, Kampung Bari dan kampung sekitar Setiu ini banyak 'hutan' Cucur atap yang pastinya menjanjikan pokok-pokok terbaik kepada peminatnya untuk dibonsaikan.


Pokok ini boleh mencapai tinggi sehingga 6 meter. Pokok cucur atap yang hendak dibonsaikan perlu dicari dengan teliti untuk menentukan kecantikannya apabila diletakkan dalam pasu. Ianya sangat mudah untuk mati apabila ditempatkan di dalam pasu. Penjagaanya amat sukar dan perlu sentiasa disiram.


Memilih pokok cucur atap yang mempunyai bentuk yang menarik.


Pokok cucur atap yang sudah tua mempunyai bentuk banir yang sangat cantik untuk dibonsaikan. Selain itu, ia mempunyai jin (batang/cabang yang mati dan nampak tua) yang terhasil secara semula jadi akibat proses semulajadi seperti dipanah petir atau patah akibat ditiup angin. Namun Cucur Atap yang tua ini sukar hidup berbanding dengan Cucur Atap yang muda.


Batang Pokok Cucur Atap yang sudah dipasukan.
Sangat unik dan mempunyai nilai tersendiri.







Untuk Maklumat lebih Lanjut
mengenai Bonsai lawati Bonsai Kita

Read more...

Monday, June 13, 2011

Kejohanan Motorcross 2011


Kata orang, minat manusia ini adalah bermusim-musim. Satu masa dahulu pada tahun 90-an minat terhadap Ayam Serama menjadi fenomena. Hampir setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah reban kecil untuk menempatkan ayam katik itu. Seterusnya musim kuda, minat terhadap kuda ini tidaklah begitu berleluasa kerana mungkin kosnya sangat mahal dan agak mustahil untuk dipelihara kerana harganya itu. Kini, di tahun 2011 ini minat terhadap basikal menjadi sesuatu yang tidak terbendung lagi. Hampir setiap hari kita akan dapat melihat basikal-basikal yang berwarna-warni berkumpulan berkayuh di atas jalan raya, tidak kira tua dan muda, semuanya berkayuh. Tidak tahulah sama ada untuk menyihatkan badan atau saja-saja mengikut trend semasa. Satu lagi minat yang timbul di tahun-tahun kebelakangan ini adalah motorcross dan cubcross.



Pada 11 jun 2011 baru-baru ini telah diadakan Kejohanan Motorcross anjuran Majlis Belia dan Persatuan Motorcross Besut bertempat di Bukit Keluang, Besut, Terengganu. Kejohanan ini juga adalah antara acara-acara yang dijalankan sempena Festival Pantai Bukit Keluang. Begitu banyak penyertaan dari peminat-peminat motorcross yang mahu mempamerkan kehebatan jentera mereka di litar yang mencabar ini. Ramai juga penonton yang datang bersorak memberikan sokongan kepada pelumba-pelumba yang diminati mereka. Penganjuran sukan bermotor ini menyemarakkan lagi minat di kalangan muda-mudi yang sentiasa inginkan cabaran.


Motor-motor kapcai yang tersadai lama diselongkar dan diubahsuai menjadi cubcross. 'Cover set', enjin dan tayarnya ditukar untuk menjadikannya lebih berkuasa.


















Read more...

Wednesday, June 8, 2011

Perlombongan Emas di Lubuk Mandi, Rusila



Kaedah palong digunakan untuk mencari emas


Pak Ali sering keluar masuk ke hutan di Lubuk Mandi, bila ditanya, jawabnya menoreh getah. Tapi apa yang dihairankan mengapa perlu dibawa cangkul dan kuali. Disiasat-siasat, Pak Ali mengorek tanah di tepi sungai di hutan itu, meletakkannya ke dalam kuali dan mengayakkannya. Timbul batu-batu kecil berkilau emas. Patut la tiba-tiba sahaja Pak Ali ada banyak duit. Berita penemuan Emas di Lubuk Mandi begitu cepat tersebar, dari orang kampung sehingga seluruh semenanjung gempar dengan penemuan batu yang berhantu ini. Ribuan orang sanggup datang dari jauh untuk sama-sama mencari dan mendulang emas. Hutan Lubuk Mandi yang dahulunya sepi, bertukar menjadi riuh-rendah bagaikan di tapak pesta.

Pernah diceritakan, banyaknya emas di Lubuk Mandi ini apabila dicabut sepohon pokok renek dan diambil tanah dari akar pohon itu, diletakkan di dalam kuali, diayak-ayak, akan timbullah emas. Ramailah penduduk-penduduk di sini dan pemburu-pemburu emas ini menjadi orang kaya baru. Cerita-cerita beginilah yang menjadikan Lubuk Mandi lebih dikunjungi ramai.

Bukan sahaja cerita gembira menjadi sejarah, turut tercalit banyak cerita duka di Lubuk Mandi ini. Ramai pencari emas yang datang, meninggalkan motor sahaja, tuannya entah kemana. Dikhuatiri tertimbus di dalam tanah dan langsung tidak disedari. Ramai juga yang mati dihempap oleh tanah dan juga batu-batu besar. Ramai yang cacat anggota tubuh. Diceritakan juga orang yang menghadapi kecelakaan ini mencari Emas pada hari Jumaat, di mana pada hari Jumaat ini terdapat kuliah agama yang disampaikan oleh seorang tokoh agama yang terkenal, berhampiran Lubuk Mandi ini.

Lebih 30 tahun berlalu, kini Lubuk Mandi sepi, namun masih ada pencari emas di sini, jumlahnya tidak seramai dahulu, hanya sekitar 20 orang hingga 30 orang. Mereka menjadikan emas di Lubuk Mandi ini sebagai pendapatan sampingan.


Kilang Emas di Lubuk Mandi


Perlombongan emas di sini merubah bentuk muka bumi, dari hutan tebal kepada banyak kolam-kolam yang ditinggalkan.


Palong











*Pak Ali bukan nama sebenar

Read more...

Thursday, June 2, 2011

Pameran Tamadun Islam, Batu Buruk

Alat pemotong tangan bagi kesalahan mencuri didatangkan dari Pattani, Thailand


Bertempat di Taman Awam Pantai Batu Buruk, pada 25 Mei - 13 Jun, telah diadakan satu pameran Tamadun Islam, dengan tema Evolusi keagungan Warisan dan Kesenian, Episod 1. Begitu banyak artifak-artifak didatangkan khas dari dunia Islam meliputi seluruh benua yang pernah disinari cahaya Islam. Pameran ini mengenengahkan keagungan Islam dari semua aspek. Apa yang jelas banyak tinggalan dari ramai tokoh Islam masih dapat dilihat oleh kita di Pameran Tamadun Islam ini. Tiket masuk yang diwar-warkan di banner dan bunting adalah RM 10 ringgit untuk dewasa, tetapi telah diturunkan kepada RM7 sahaja.


Alat untuk membuat minyak wangi.


Senjata tombak yang diukir dengan seni yang indah dan halus. Terdapat banyak lagi tombak yang mempunyai bentuk dan ukiran dipamerkan di Pameran ini.

Alat Pembedahan yang pernah digunakan oleh Ibnu Sina.


Kereta Kuda Kiai Pangeran Agung (1898) yang berasal dari kerajaan Solo. Dalam kerajaan Melayu Nusantara, terdapat beratus-ratus kereta kuda yang digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan, Istana dan pembesar Agama.

Baju perang dari Kerajaan Uthmaniah dari kurun ke 17. Begitu halus dan cantik buatannya, Saiznya yang besar membuatkan kita terfikir tentang saiz badan askar yang pernah menggunakannya. Baju perang tentera kerajaan Uthmaniah ini adalah paling besar berbanding baju perang dari kerajaan Moro dan baju perang lain yang dipamerkan di sini.










Read more...

Wednesday, June 1, 2011

Pulau Warisan, Kampung Cina


Menikmati malam di Pulau Warisan, Kampung Cina, Kuala Terengganu.

Mungkin ramai yang tidak perasan mercu tanda terbaru Terengganu di belakang Kampung Cina merupakan sebuah Pulau yang dipisahkan dengan sebuah terusan kecil. Ianya adalah sebuah lagi usaha murni dari kerajaan Negeri Terengganu untuk terus menjadikan Terengganu sebagai destinasi pelancongan ternama. Banyak struktur yang dibina mempamerkan gabungan senibina Melayu, Cina dan moden terutamanya binaan pintu gerbang dan motif flora yang menghiasinya. Nampak menarik di waktu siang, lebih indah pemandangannya di waktu malam.



Lokasi Pulau Warisan ini adalah di belakang Kampung Cina, Kuala Terengganu




Gerbang Pulau Warisan




Terusan 'venice' ini boleh ditelusuri dengan TTI Cruise, iaitu di Taman Tamadun Islam di Pangkalan Tokku Paloh. Dengan caj sebanyak RM10 dua hala, para penumpang dibawa menyusuri sungai Terengganu antaranya Muzium Negeri, Pulau Sekati, Bukit Datu, Pengkalan Baru, Seberang Tuan Chik, Pulau Haji Siah, Pembuatan Bot Seberang Bukit Tumbuh, Bazaar Warisan, Pasar Kedai Payang dan pelbagai lagi tempat yang dapat dilihat dari Sungai Terengganu.







Read more...
Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP