Tuesday, August 24, 2010

Pulau Perhentian Kecil


Pulau Perhentian mula dibuka oleh Batin Mina dan Keluarganya dari kepulauan Riau yang mendiami Teluk Dalam pada penghujung abad ke 18. Pada awalnya, Pulau ini tidak mempunyai nama asal dan menjadi tempat persinggahan kapal-kapal dagang China yang berulang-alik dari China ke Asia Tenggara. Oleh kerana ia sering dijadikan tempat persinggahan kapal, ia dinamakan Pulau Perhentian. Keturunan Batin Mina telah mentadbir pulau Perhentian sehingga keturunan terakhirnya, Batin Sidek pada tahun 1990.


Perkampungan Pulau Perhentian Kecil


Kanak-kanak Pulau Perhentian beraksi dengan cara mereka.

Saya sudah beberapa kali berkesempatan untuk ke Pulau Perhentian kecil ini kerana banyak program anjuran Jabatan Pendidikan Jasmani, Institut Pendidikan Guru, Kampus Sultan Mizan dilakukan di sini. Kami sangat beruntung dapat menimba ilmu di daerah Besut ini, kerana selain dapat belajar, kami juga berpeluang pergi ke tempat-tempat menarik yang sangat banyak di sekitar daerah ini.

Ikan-ikan yang berada di bawah jeti.

Di Pulau Perhentian Kecil terdapat sebuah perkampungan yang telah didiami sejak abad ke 18 lagi. Penduduk kampung di sini menjadikan sektor perikanan dan juga sektor pelancongan sebagai punca pendapatan mereka. Selain itu, terdapat juga penduduk kampung yang berniaga dan juga menyewakan rumah atau bilik kepada pelancong yang datang ke sini.


Di Pulau Perhentian Kecil ini juga terdapat pelbagai kemudahan asas untuk penduduk seperti balairaya, klinik desa balai raya dan juga sekolah.



Di sini, bot atau kapal menjadi pengangkutan paling utama.


Anda boleh ke Pulau Perhentian melalui jeti Kuala Besut










Bagaimana ke


0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP