Friday, August 13, 2010

Mencari Madu Lebah Liar di Kampung Bari, Setiu bersama Pak Mad


Gembira tidak terkira, apabila diberitahu rakan saya, ayahnya telah menjumpai sekawan lebah bersarang di sepohon pokok di hutan Kampung Bari Besar, Setiu, Terengganu. Memang sudah lama saya menantikan panggilan untuk menjejak lebah madu liar di Kampung Bari, Setiu ini, kerana kampung ini amat terkenal dengan madu aslinya. Tepat jam 3.00petang, kami terus bertolak ke Kampung Bari Besar, Setiu, Terenganu.


Kami disambut mesra oleh Pak Mad yang ketika itu sedang menyiapkan 'jamung', untuk menghalau lebah bagi mengambil madunya. Sabut kelapa yang tidak terlalu tua diasingkan dari kulit keras luar, dibalut bersama daun Pokok Cucur Atap. Pokok Cucur Atap ini sangat terkenal di kalangan peminat-peminat Bonsai. Daun ini digunakan kerana boleh menghasilkan banyak asap bagi menghalau lebah.


Sabut kelapa diletakkan di tengah-tengah, dibalut dengan daun Cucur Atap. Selain daun Cucur Atap, daun palas juga biasa digunakan oleh pencari madu lebah. Untuk menjadikan 'jamung' tesebut lebih kukuh, ia diikat dengan dawai.



Pak Mad membersihkan bekas yang akan digunakan untuk mengambil madu di atas pokok.













Pak Mad memberitahu saya, semasa memotong sarang lebah, pisau besi tidak boleh digunakan, kerana dibimbangi lebah tidak akan bersarang semula di tempat yang sama. Kebiasaanya, sebatang kayu diasah menjadi seperti pisau. Kayu seperti pisau ini digunakan untuk mengerat sarang lebah itu.




Sebelum memanjat pokok yang mempunyai sarang lebah tersebut, jamung diperasapkan.














Pak Mad menutup kepala dengan kain bagi mengelakkan sengatan lebah.


Sarang Lebah yang mengandungi madu.





Makan sarang lebah berserta madunya. Sangat sedap dan asli !


Madu Asli

Menurut Pak Mad terdapat beberapa cara bagi mengesan kedudukan sarang lebah liar di dalam hutan. Cara yang biasa digunakan ialah menjejak lebah semasa lebah tersebut mencari madu di tempat yang mempunyai banyak bunga. Cara ini memerlukan kemahiran dan pengalaman yang tinggi kerana agak sukar untuk mengesan ke mana arah lebah itu pergi setelah mengambil madu bunga tersebut. Pencari madu lebah juga perlu biasa dengan keadaan hutan untuk mengesan lebah madu yang biasanya bersarang di pokok-pokok besar dan tinggi.


Bergambar kenangan bersama Pak Mad





Menempah madu Asli :
014-5082140 ( Mat Jusoh)




3 comments:

Math Teacher August 14, 2010 at 5:55 AM  

bestnye madu lebah asli..nk rasa sje buleh??hahahha

amira,  October 13, 2011 at 5:06 PM  

eh! ni p.cik n sepupu sye...hehe..

syazwan safwan October 17, 2011 at 11:25 PM  

cik amira ni cg kt gua musang kan?

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP