Tuesday, August 31, 2010

Ikan, Udang, Ketam dan Sotong Celup Tepung Pantai Penarik



Perairan negeri Terengganu yang luas menjanjikan khazanah laut yang tidak ternilai kepada penduduk negeri ini. Ini menjadikan sektor perikanan sebagai sektor yang tidak kurang pentingnya kepada pembangunan ekonomi penduduk di Negeri Terengganu ini kerana ikan atau hasil laut lain merupakan sumber protein utama kepada penduduk Malaysia amnya. Masih ada penduduk di pesisir pantai Terengganu yang bekerja sebagai nelayan pinggir pantai untuk menyara keluarga dan ada nelayan yang sudah memiliki bot besar untuk membelah laut China Selatan.

Hasil laut yang segar boleh didapati dengan mudah di sini malah boleh didapati dengan harga yang murah. Antara makanan kesukaan masyarakat di sini ialah makanan laut yang digoreng celup tepung. Ikan, udang, ketam atau sotong digoreng celup tepung dan dicicah dengan sos cili. Banyak gerai-gerai makanan hasil laut ini dibuka di tepi-tepi jalan di sekitar negeri Terengganu ini. Antara gerai yang paling terkenal ialah di sepanjang jalan di Pantai Penarik. Anda boleh singgah seketika di gerai-gerai ini ketika melalui Jalan Pantai ke Kota Bharu.


Gerai Hasnik Seri Menanti, gerai makanan laut yang paling terkenal di Penarik.



Selain ikan, udang, ketam dan sotong celup tepung ini, menu wajib yang ditawarkan di sini ialah air kelapa dan juga keropok lekor. Hidangan ini sesuai untuk minum petang bersama keluarga sambil menikmati angin Laut China Selatan di Pantai Penarik ini.



Udang Celup Tepung







Gerai Sotong Celup Tepung di sepanjang Pantai Penarik

klik imej untuk besarkan












Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP