Saturday, May 15, 2010

Pesona Pulau Redang ( Redang Island Temptation)






Pulau Redang telah diketahui umum bahawa ia merupakan salah satu pulau yang tercantik di dunia. Ia terletak kira-kira 45km dari pantai Kuala Terengganu. Terdapat pulau-pulau kecil lain di sekitar Pulau Redang iaitu Pulau Lima, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, Pulau Kerengga Besar, Pulau Kerengga Kecil, Pulau Ekor Tebu , Pulau Ling, dan Pulau Pinang.

Pasti anda akan sangat kagum dengan keindahan alam semulajadi di sini, pasirnya halus memutih dan air laut yang sangat jernih menampakkan batu karang yang menjadi habitat kepada pelbagai jenis ikan terumbu karang.






Bayangkan gambar-gambar ini hanya diambil dengan kamera telefon Nokia N73 saya, dan gambar ini nampak sangat menarik dan cantik, seperti diambil oleh jurugambar professional, walhal saya bukanlah seorang jurugambar professional pun. Apa yang tersurat di dalam gambar itulah keadaan sebenarnya di Pulau Redang. Alamilah sendiri keindahan Pulau Redang dan dapatkan 'shot' anda sendiri.



Ikan di sini bukan sahaja cantik malah sangat jinak. Campakkan sahaja roti, biskut atau palet, ikan-ikan akan terus mengerumuni anda.


Selain merehatkan minda, pelbagai aktiviti lain boleh dibuat di sini seperti snorkel, berenang, menyelam skuba, merentas hutan, menaiki bot dan berkanu. Jika anda bertuah, anda juga boleh menyaksikan penyu mendarat untuk bertelur di Pulau Redang (di Pulau Pinang) ini. http://alamiterengganuku.blogspot.com/2010/05/alami-pengalaman-menarik-melihat-penyu.html




Pandangan dari Taman Laut Pulau Pinang.

Terdapat begitu banyak ikan terumbu karang yang sangat cantik dan berwarna-warni di Taman Laut Pulau Redang ini. Saya juga pernah terjumpa penyu ketika melakukan aktiviti snorkel di sini.





Pasir halus putih pastinya berbeza dengan pantai-pantai lain di dunia ini.



Pengangkutan utama ke Pulau Redang adalah dengan feri di jeti Shah Bandar Kuala Terengganu atau Jeti Merang.

Bagaimana ke Pulau Redang?

0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP