Wednesday, May 12, 2010

Pantai Bukit Keluang dan Penggambaran filem Merong Mahawangsa





Pantai Bukit Keluang terletak beberapa kilometer dari Kuala Besut dan kira 140 km dari Kuala Terengganu. Jika hari cerah, kesemua pulau dapat dilihat dengan begitu jelas sekali di Pantai Bukit Keluang ini. Di samping itu terdapat juga gua-gua yang menarik yang boleh diterokai oleh pengunjung. Batu bukit di sini sangat unik dengan warna kemerah-merahan.



Dua buah kapal ditempah dan dibina khas untuk filem Hikayat Merong Mahawangsa. Kapal kayu ini ditempah di Pulau Duyong yang merupakan tempat pengeluar bot dan kapal yang tersohor di dunia.


Selain Pantai Mangkuk dan Pantai Pandak, Pantai Bukit Keluang juga telah dipilih menjadi latar tempat kisah Raja Merong Mahawangsa. Kisah Merong Mahawangsa sangat terkenal di alam Melayu kerana telah memulakan era pemerintahan Kesultanan Melayu Kedah. Merong Mahawangsa juga dipercayai berasal dari keturunan Iskandar Zulkarnain. Banyaknya versi tentang cerita Merong Mahawangsa membuktikan ianya bukan hanya sekadar kisah dongeng dan kita sebagai generasi baru harus mengambil tahu sejarah dan kisah ini kerana ia merupakan khazanah yang amat bernilai untuk terus diwarisi.



Istana lama


Bersama salah seorang pelakon tambahan Hikayat Merong Mahawangsa.


Pemandangan Pantai Bukit Keluang yang sangat cantik menjadi pilihan KRU Production untuk penggambaran filem mereka.


Jeti diubah supaya sesuai dengan setting masa filem Merong Mahawangsa.





Hikayat Merong Mahawangsa Trailer



Bagaimana ke Pantai Bukit Keluang?

0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP