Sunday, May 16, 2010

Bukit Puteri : Saksi Sejarah Negeri Terengganu

Pemandangan dari atas Bukit Puteri

Bukit Puteri terletak di kawasan Bandar Kuala Terengganu. Bukit bersejarah ini mempunyai keluasan kira-kira 0.688 hektar dengan ketinggian lebih kurang 200 meter dari aras laut. Lokasinya begitu strategik kerana berdekatan dengan bangunan bersejarah istana Maziah dan Masjid Abidin (Masjid Putih). Kubu pertahanan masih lagi teguh walaupun walaupun telah menelan usia lebih seabad. Terdapat beberapa artifak di puncak bukit ini iaitu Genta (loceng besar), kubur lama, rumah api dan tiang bendera.



Artifak-Artifak Bersejarah di Puncak Bukit Puteri



Rumah Api
Menjadi panduan kepada kapal-kapal yang akan singgah di Kuala Terengganu suatu ketika dahulu





Lubang ubat Bedil
Lubang ini pernah digunakan untuk menyimpan ubat bedil yang digunakan semasa berlaku Perang Saudara pada tahun 1831 dan 1839.




Kubu pertahanan
Kubu ini dibina oleh Baginda Umar. Diperbuat daripada batu bata dan diperkukuhkan dengan campuran kapur, pasir garam, putih telur dan madu.





Tiang Bendera
Telah didirikan pada masa pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah bagi menggantikan tiang bendera yang telah dibina oleh Sultan Zainal Abidin 3. Telah didirikan pada 22 April 1899 ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin 3. Istiadat menanam tiang ini dilakukan dengan penuh istiadat dan dituruti dengan tembakan meriam sebanyak 16 das.




Meriam beranak
Dinamakan meriam beranak kerana kedudukannya yang berdekatan di antara satu sama lain dan mempunyai ukuran berbeza. Meriam yang berukuran besar dikatakan sebagai ibu kepada meriam yang berukuran kecil.



Genta

Diperbuat semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin 3 dalam tahun 1326H (1908M) bagi menggantikan Genta pertama yang bernama 'Negara' yang dibuat semasa pemerintahan Sultan Baginda Umar sekitar tahun 1270H (1853M). Berat genta ini lebih kurang 175kg dan diperbuat daripada tembaga kuning.




Kubur Syed Yasin
Syed Yasin bin Akil dilahirkan di Sumatera dan keluarganya berasal dari Hadramaut. Syed Yasin telah berhijrah ke Negeri Terengganu dan berkahwin dengan Che' Siti, Puteri Sultan Zainal 1. Beliau telah dilantik menjadi seorang pembesar Negeri Terengganu semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin 1.






















0 comments:

Share |

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP